چگونگی پیدایش خودرودر جهان

چگونگی پیدایش خودرودر جهان
خودرو یا اتوموبیل یا موتر (به فرانسوی: Automobile) به وسیله نقلیه چرخ‌دار گفته می‌شود که با موتور، خودش را حمل می‌کند این بدین معنی است که خودرو بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی موتور خود، قادر به حرکت است. اصولاً برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان واژهٔ خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان فارسی دارای تعریف مشخص است و به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. با این نگاه خودرو گونه‌ای ماشین چرخ‌دار موتوری است، که نخستین سازندگان آن را با هدف حمل‌ونقل سرنشینان در جاده‌ها طراحی نمودند.خودروسازی دنیا به صورت چند ملیتی و زیر مجموعه وار تحت تملک شرکت مادر اداره می‌شوند اما به‌طور کلی در آلمان مرسدس بنز، اسمارت مای، باخ، بی ام دبلیو، پورشه، آئودی، فولکس واگن، اپل؛ در ایتالیا فیات، مازراتی، آلفارومئو، پاگانی، فراری، لامبورگینی، لانچیا؛ در فرانسه پژو، رنو، سیتروئن، دی اس، بوگاتی؛ در انگلستان جگوار، لندروور، مینی رولز، رویس، بنتلی، واکسهال، ام جی؛ در اسپانیا سئات؛ در رومانی داچیا؛ در سوئد ولوو و ساب؛ در کرهٔ جنوبی هیوندای، کیا، سانگ، یانگ؛ در ژاپن میتسوبیشی، سوبارو، لکسوس، مزدا، هوندا، تویوتا، آکورا، سوزوکی، اینفینیتی، نیسان؛ در آمریکا کرایسلر، فورد، دوج، جیپ، شورولت، کادیلاک، بیوک، هامر؛ در هندوستان تاتاموتورز؛ در مالزی پروتون؛ در چین سایک، موتورز، دانگ فنگ، چانگان، گریت وال، جیلی، چری، لیفان، برلیانس، ام وی ام و فاو از برندهای مطرح و شناخته شده خودرو به حساب می آیند.
تاریخچه اتومبیل ها
اتومبيل وسيله اي است که در عصر حاضر زندگي بشر را دچار دگرگوني کرده و نزد همه شناخته شده است، ابداع اتومبيل به شخص خاصي بر نمي گردد بلکه به مرور زمان اين وسيله دچار دگرگوني شده تا تبديل به شکل و تجهيزات امروزي گرديده است . در سال 1600 سيمون ستوين هلندي يک ارابه بدون اسب ساخت که نيري خود را از بادبانهايش مي گرفت که توانايي حمل 28 نفر را داشت و مسافت 68  کيلو متري را در 2  ساعت مي پيمود . در سال 1840  ارابه اي در فرانسه اختراع شد که با نيروي فنر هاي بزرگي شبيه فنر ساعت حرکت ميکرد که به خاطر داشتن سرعت زياد همان روز آزمايش متوقف شد.
اتومبيلهاي اوليه شبيه درشکه بودند که با نيروي موتورهاي بخار به حرکت در مي آمدند. اين وسيله ها داراي دو چرخ در عقب و يک چرخ در جلو بودند .
شروع صنايع اتومبيل سازي با اختراع موتور احتراقي در سال 1860  میلادی به وسيله يک نفر بلژيکي به نام اتي ين لونوار آغاز گرديد و بعد از آن با پي بردن به نيروي موتور احتراقي روند تکاملي در اين صنعت با سرعت بسيار زيادي ادامه يافت . در سال 1874  میلادي شخصي به نام زيگفريد مارکوس در شهر وين موتور چهار سيلندري ساخته و بر روي يک گاري کوچک نصب کرد ، اين وسيله نقليه با نيروي بخار کار مي کرد.
اشخاص بزرگي در اين صنعت فعاليت کردند از آن جمله افراد مي توان بزرگاني چون گات ليب دايملر و کارل بنز را نام برد . دايملر که در سال 1834  در آلمان متولد شد، ابتدا براي اتو کار ميکرد ولي در سال 1882  از او جدا و در شهر اشتوتگارد کارگاهي براي خود دایر کرد و بعد از مدتي با شخصي به نام ويلهِلم ماي باخ که وي نيز از اتو تجربه آموزي کرده بود شريک شد. آنها بعد از يک سال اولين موتور خود را عرضه کردند. اين موتور سبک و با سرعت باﻻ در حدود دور 900  دور در دقيقه که براي موتور هاي آن زمان که حد اکثر 200  دور در دقيقه دوران ميکردند شاهکاري به حساب مي آمد. موتور دايملر به مرور از موتور تک سيلندر به موتور 2  سيلندر وي شکل تغيير شکل داد که مجهز به کاربراتور بود. طراحي اين کاربراتور توسط ماي باخ انجام شد. دايملر مهندس ماجراجو و خلاقي بود که سيستم جرقه زني جالبي را براي موتورهاي خود طراحي کرد اين سيستم که به سيستم لوله داغ معروف بود جرقه را توسط يک لوله پلاتيني که در باﻻي سيلندر قرار داشت و انتهاي ديگرش توسط شعله سرخ نگه داشته مي شد توليد مي کرد.
دايملر (نفر سمت چپي ) سوار بر اولين اتومبيل خود که با موتور عمودي خود 5/1 اسب بخار قدرت داشت.

و اما بنز نيز يک مهندس متبحر آلماني و ده سال از دايملر کوچکتر بود . او براي سيستم جرقه زني موتور خود از الکتريسيته استفاده کرد. او تصميم گرفت خود يک وسيله نقليه موتوري بسازد، لذا موتور 4  سيلندري طراحي و آن را روي يک وسيله نقليه سه چرخ قرار داد. اين موتور از موتور دايملر سنگينتر و نصف سرعت آن را داشت. دو اثر از اين موتور ها همچنان در موتور هاي امروزي استفاده مي شود که عبارتند از سوپاپهاي قارچي شکل و سيستم خنک کاري با آب البته سيستم خنک کاري دايملر از نوع ترموسيفون ( در اين سيستم به آب حرکت چرخشي اجباري داده نمي شود بلکه مخزن آبي در سطح باﻻتر از موتور قرار دارد و آب گرم به علت سبک شدن به سمت باﻻ وآب سرد به دليل سنگين شدن به سمت پايين حرکت مي کند) بود.

Comments